ChciaÅbym wrzucic do dyskusji fragmenty dwóch tekstów:
kard. Joseph Ratzinger, Prefekt Kongregacji Nauki Wiary o nowej ewangelizacji:
"Tu jednak kryje siÄ także pewna pokusa â pokusa niecierpliwoÅci, pokusa dÄ
żenia do natychmiastowego, wielkiego sukcesu, pokusa wyÅcigu do wielkich liczb. To wszakże nie jest metoda Boża. Do Królestwa Bożego, a wiÄc także do ewangelizacji, która jest narzÄdziem i noÅnikiem Królestwa Bożego, odnosi siÄ przypowieÅÄ o ziarnku gorczycy (por. Mk 4, 31-32). Królestwo Boże rozpoczyna siÄ wciÄ
ż na nowo od tego znaku. Nowa ewangelizacja nie może byÄ próbÄ
natychmiastowego przyciÄ
gniÄcia â za pomocÄ
nowych, bardziej wyrafinowanych metod â wielkich mas ludzi, którzy oddalili siÄ od KoÅcioÅa. Nie, nie na tym polega obietnica nowej ewangelizacji. PodjÄ
Ä nowÄ
ewangelizacjÄ znaczy: nie zadowalaÄ siÄ tym, że z ziarnka gorczycy wyrosÅo wielkie drzewo KoÅcioÅa powszechnego, nie sÄ
dziÄ, że to wystarczy, jeÅli w jego listowiu mogÄ
siÄ zagnieździÄ najróżniejsze ptaki, ale zdobyÄ siÄ na odwagÄ rozpoczÄcia od nowa, z pokorÄ
â od skromnego ziarenka, pozwalajÄ
c Bogu zrzÄ
dziÄ, kiedy i jak ma siÄ ono rozwinÄ
Ä (por. Mk 4, 26-29).
(...)
Sam Chrystus â rozszerzajÄ
c i rozbudowujÄ
c przypowieÅÄ o ziarnku gorczycy â sformuÅowaÅ te zasadÄ pÅodnoÅci w przypowieÅci o ziarnie zboża, które wpadÅszy w ziemie obumiera (J 12, 24). Także ta zasada pozostaje w mocy aż do koÅca Åwiata i wraz z tajemnicÄ
ziarnka gorczycy ma fundamentalne znaczenie dla nowej ewangelizacji. DowodzÄ
tego caÅe dzieje. Można by to Åatwo wykazaÄ w historii chrzeÅcijaÅstwa. ChciaÅbym tutaj przypomnieÄ jedynie poczÄ
tki ewangelizacji prowadzonej przez Åw. PawÅa. Powodzenie jego misji nie byÅo owocem jego sztuki retorycznej ani duszpasterskiej roztropnoÅci; jej owocnoÅÄ zwiÄ
zana byÅa z cierpieniem, z udziaÅem w mÄce Chrystusa (por. 1 Kor 2, 1-5; 2 Kor 5, 7; 11, 10 nn.; 11, 30; Ga 4, 12-14). «Å»aden znak nie bÄdzie mu dany, prócz znaku proroka Jonasza», powiedziaÅ Chrystus. Znakiem Jonasza jest Chrystus ukrzyżowany â to Åwiadkowie bowiem dopeÅniajÄ
âniedostatki udrÄk Chrystusa» (Koi 1, 24). We wszystkich okresach dziejów wciÄ
ż na nowo sprawdzaÅy siÄ sÅowa Tertuliana: krew mÄczenników jest zasiewem."
CaÅoÅÄ:
http://apologetyka.katolik.net.pl/content/view/659/52/
Jan PaweÅ II
17 III 2005 â Czuwanie mÅodzieży z Rzymu i regionu Lacjum w bazylice Åw. Jana na Lateranie:
"Pomóż nam, Jezu, zrozumieÄ, że aby "dziaÅaÄ" w Twoim KoÅciele, także na polu tak pilnej nowej ewangelizacji, trzeba nauczyÄ siÄ przede wszystkim "byÄ", czyli trwaÄ przy Tobie na adoracji, w Twym sÅodkim towarzystwie. Tylko ze ÅcisÅej komunii z TobÄ
wypÅywa autentyczna, skuteczna, prawdziwa dziaÅalnoÅÄ apostolska."
Pozdrowienia dla wszystkich